PokémonGo tog världen med storm!

Mer än 15 millioner spelare (and counting) bara efter två veckor, 100 nedladdningar varje sekund och 26 000 nedladdningar varje 5 minuter.

Mest spenderade aktiv tid jämfört med andra appar. Ungdomar och vuxna jagar Pokémoner världen runt och det är ingen tvekan att PokémonGo har blivit ett kulturfenomen.

Om du tror att spelet inte är något för dig som företagare, tänk igen!

Den bästa i spelet att det samverkar med den riktiga världen och tvingar spelarna ut. Vilket innebär massor med människor på stans gator. Och vad finns där? Precis – våra butiker, kaféer, gymmar, pizzerior!

Det finns massor historier på nätet om småföretag som lyckas utnyttja Pokémon-hype. Ökad gångtrafik plus kreativitet – och man ser en stor ökning i försäljning!

Nintics (tillverkare av appen) VD John Hanke har sagt dessutom att en app för företagare med sponsrade platser kommer inom kort. Enligt honom kan företagare betala för att få en sådan virtuell anläggning som driver in gångtrafik till lokala företag.

Företagsappen är inte lanserat ännu, men hur kan du använda Pokémon hype för din marknadsföring? Några tips som jag sammanfattat efter research på hur andra har gjort det.

1. Utnyttja PokemonStops.
Om du har tur och har din lokal nära så kallade PokémonStops kan du utnyttja detta. För att se om du är nära Stop måste du ha spelet aktiverat på din mobil. Eller kan du bara kolla omkring. Ser ovanlig stor samling av människor som glor i sina telefoner nära din lokal – troligtvis jagar de Pokémoner 😀

2. Lägg en fälla.
En bra taktik visade sig att lägga till en fälla i spelet som gör att fler Pokemoner dras till platsen för 30 minuter, vilket leder att flera människor kommer till platsen, och i din butik.

3. PokémonGo Gym.
Spelare använder PokémonGo Gym i spelet för att samlas, träna tillsammans och för att slåss. Om din lokal är nära ett PokemonGo Gym kan du locka kunder genom att marknadsföra att till exempel spelarna från det röda/blå/gula teamet  får en rabatt.

4. “Rasta” kundens mobiler – få Ägget kläckas!
Detta är perfekt för ett gym! (och jag menar en ett riktigt gym inte den som i spelet)
Det finns en rolig funktion i spelet – att ta hand om ett ägg för att få en unik Pokemon. Men för att få ägget att kläckas måste man jobba lite, nämligen gå. Det kan krävas allt från två till tio kilometer promenader för att få ett ägg kläckas. Låt fantasin flöda och marknadsför dina nya löpband och trampmaskiner!
Jag har läst också att restaurangerna erbjuder sina gäster att ”rasta” deras telefoner medan gästerna sitter och äter. Serveringspersonal gör ju många steg under en timme 🙂 Påhittigt eller hur?

5. Erbjud el och Wi-Fi.
Att springa runt med en aktiverad app innebär att batterier inte räcker långt. Erbjud i bin butik en plats där flera kan ladda sina telefoner. Placera en skylt ute – och du behöver inte vänta långt innan Pokemon-jagarna kommer dras in till din butik. Det ta en stund att ladda vilket ger dig tid för att visa dem runt i butiken. Var trevlig, knyt kontakter – det är väldigt billig marknadsföring. Och om du inte redan har free Wi-FI kan vara värd att tänka på att erbjuda den.

 

Det är bara några tips som jag samlade efter ett snabbt research på webben. Du kan också själv Googla och läsa hur de andra gjorde eller låta fantasin flöda och hitta på egna saker. 

Nu när fenomenet är här har du inget val! Var med och ”embrace madness” !

 

Ha det gott!

/Alice PH

Här också en bra video.

http://appinstitute.com/pokemongo-realtime-stats/

https://www.entrepreneur.com/article/279136

http://venturebeat.com/2016/07/20/businesses-are-already-profiting-from-pokemon-go/