Hur börjar jag med nyhetsbrev? Fyra steg för att sätta igång

Hur börjar jag med nyhetsbrev? Fyra steg för att sätta igång. AlicePHJag har skrivit om att mitt nyhetsbrev fick en ansiktslyftning och lovade att berätta hur jag gjorde för att skapa en långsiktig strategi för nyhetsbrevmarknadsföring. Idag tänker jag att dela med mig en dela av min process. Kanske kan du finna inspiration och några användbara tips för din egen nyhetsbrevmarknadsföring.

Att hitta tid att skriva och göra det regelbundet var alltid svårt för mig. Därför ville jag börja med att planera hur ofta jag vill publicera min blogg och skicka mitt nyhetsbrev. Men efter några funderingar blev det tydlig att bestämma hur ofta jag ska skriva är inte det första steget i planeringen.

Hur börjar jag med nyhetsbrev? Fyra steg för att sätta igång.

För att göra arbete med nyhetsbrevet effektivt började jag istället med att tänka på vad jag vill uppnå med att skicka nyhetsbrev samt om och hur skulle jag kunna mäta resultat.

steg ETT blev:

Syfte och mål.

Det skulle vara ett specifikt mål som jag kan mäta på något sätt och som integrerades med min övrig marknadsstrategi. Vad ska nyhetsbrev fokusera på?

För mig syftet med nyhetsbrev är det att bygga förtroende, mitt personliga varumärke och att stärka relationer med mina kunder. Det specifika målet är att under september- januari fördubbla antal prenumeranter, öka antalet öppnade nyhetsbrev med 30% samt att utvärdera vilka ämne blir populäraste för att utveckla bloggen vidare. Att jobba med SMARTa mål ( Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbestämt) gör att du verkligen kan mäta resultat. Det är ett bra utvärderingsverktyg.

Steg TVÅ.

Precisera min publik.

Vilka är dem som läser mina nyhetsbrev? Varför prenumererar de? Vad är deras behov?

Det är viktigt att få en bild av vem du skriver till. Precisera vem den människan är. Var bor den? Var jobbar den med? Kön och ålder. Vilka intressen den har?

Exempel: En egen företagare, driver ett mellanstort företag, har svårt med tekniken, vill få tips om hur den kan marknadsföra sig på nätet.

Steg TRE.

Vad ska jag skriva om.

I detta läge brukar det vara ganska klart vad som man ska skriva om. Om man gjort ett förarbete i stegen ETT & TVÅ ska det vara lätt att bestämma ämnen.

Utgå från publiken. Vad har de för utmaningar? Vilka problem kan du hjälpa att lösa? Vilken nytta får din publik med att öppna dina nyhetsbrev? 

Exempel. Små företagare brukar ha begränsade resurser för marknadsföring eller för att anlita en grafiker eller webbutvecklare. Jag kan bidra med konkreta tips och inspiration som hjälper företagare att sticka ut på nätet. Jag kan även hjälpa dem att spara pengar och ge dem verktyg för att kunna göra ett förarbete innan dem exempelvis beställer logotyp eller med tips om hur de bygger egen webbplats.

Steg FYRA.

Hur ofta.ECalender

Nu kom vi till det som till synes var problem nummer ett! Ett bra tips som jag fick av Ann Ljungberg, en författarcoach, – att planera med hjälp av en editorial calendar.

Editorial calendar eller bloggkalender är ett bra verktyg för att skapa överblick över hela planeringsperioden och för att bryta ner arbete. Vilket sparar tid och gör att du jobbar mer strategisk.

Med hjälp av editorial calendar planerade jag generella ämnen för 12 månader framåt, varje månad har eget ämne. Sedan delade jag upp varje ämne i subjekt/rubriker som jag ska skriva om för varje vecka i respektive månad.

Det finns jätte många editorial calendar att hitta på webben, vissa är digitala, de andra är mallar för utskrift. Jag har kollat några och hämtat inspiration för att skapa en egen mall. (Jag sitter alldeles för mycket framför dator! Skönt med papper och penna ibland! ) När jag var klar hade jag en hela årets planering framför mig!

Så här såg min process ut och nu är jag verkligen inspirerad och ser fram emot att skicka mina nyhetsbrev till dig!

 

Dagens sista tips som kan spara tid är att ”batcha” – att välja en viss dag och göra flera blogginlägg/nyhetsbrev vid samma tillfälle. Jag brukar sätta mig ner i Kulturbageriet i Väven två dagar per månad för att skriva så många inlägg jag bara kan! När jag är klar har jag gjort förarbete för en eller två månader framåt.

 

Du är hjärtligt välkommen att ladda ner min Tvåstegs Editorial Calendar. Hoppas att den hjälper dig att planera och spara tid! Du får dessutom en Idea Planner som du kan lägga till i din organaiser och skriva ner dina blogg/nyhetsbrev idéer för att inte glömma dem!

TILL EDITORIAL CALENDAR

 

 

2016-10-23T13:21:22+00:00 september 20th, 2015|digital marknadsföring, epost marknadsföring, marknadsföringstips|